Új technológiák az online oktatásban

Az emlúlt években elképesztő sebességgel fejlődik a technológia és ebből természetesen nem maradnak ki az oktatáshoz kapcsolódó fejlesztések sem. A Chicago-i Saint Xavier University 2011-ben és 2013-ban is elkészítette a digitális oktatás világát komolyan befolyásoló technológiákra vonatkozó előrejelzését. Mindkét infografika rövid, közép és hosszú távú előrejelzéseket tartalmaz. A 2011-es előrejelzést érdemes jobban is megnézni, mert abból látható, hogy a jóslatok mennyire találták el a rövid távot.

2011-ben egy éven belüli trendként jelölték meg a felhő alapú szolgáltatások megjelenését az oktatásban és nem is tévedtek, hiszem ma már az LMS (Learning Management System – Oktatásmenedzsment rendszerek) nagy része valóban felhő alapú szolgáltatásként is elérhető és az igény egyre növeszik irántuk. De ugyanez a jelenség tapasztalható a különbőző kiegészítő eszközök esetében is. Ilyen például a poll everywhere, ami a tantermi órákon nyújt lehetőséget az azonnali visszajelzésre szavazás útján vagy a ilyen a Socrative, amely még ennél is több visszajelzési, bevonási eszközt szolgáltat a felhőből.

A mobil eszközök alkalmazásával történő tanulás megjelenésére sem kellett nagy kockázatot vállalni a jóslat készítőinek. A tablet-ek és az okostelefonok mindehol megjelentek az elmúlt évek folyamán, így kézzelfekvő, hogy komoly szerepet kapnak az oktatás digitalizációjában. Ennek a jelenségnek talán a legkomolyabb jele, hogy a Adobe – a Flash techológia fejlesztője – még 2012-ben bejelentette, hogy a mobil eszközök előretörése miatt felhagy a Flash mobil támogatásával és helyette a HTML5 szabvány szerint fejlesztőeszközöket részesíti előnyben. Azt érdemes tudni, hogy legtöbb e-tananyag 2012-ig alapvetően Flash techológiára épült ha tartalmazott aminált vagy videó tartalmat. Így ma már a fejlesztések a mobil eszközök oktatásban történő elterjedése miatt elsősorban HTML5 szabvánnyal kompatibilis módon történnek.

Kép

Na de mit jósolnak ma a jövő oktatási technológiáinak?

Az MOOC (Massive Open Online Courses – Tömeges Nyitott Online Kurzusok) elterjedéséről, valamint a mobil eszközök további terjedéséről talán nincs is vita, inkább az elfogadottságuk erősödéséről beszélhetünk. Két – három éven belül várható a Gamification – azaz a játékok logikáját alkalmazó képzések – komoly előretörése és a tanulás során gyűjtött aktivitási adatok elemzésével kapott információk felhasználásának korszaka.

Kép

Na ezek már az igazán izgalmas területek. Itt tudok ám mutatni világszínvonalú magyar példát is mutatni nektek: A magyar hátterű ALEAS Simulations által készített “FLOW is Good Business” komoly játék – amely egy a Csíkszentmihályi Mihály által kidolgozott FLOW elméleten alapuló vezetésfejlesztési képzés – 2012-ben elnyerte a Nemzetközi Komoly Játék díjat!

A jövőről szóló jóslatok azért még elég messzire vezetnek, itt ugyanis a 3D nyomtatás és a viselhető technológiák – pl: Google szemüveg, okosórák, stb. – játszák az előrejelzés készítői szerint a főszerepet. Nos, kíváncsian várjuk….

Ti mit tapasztaltatok ezekkel a technológiákkal kapcsolatosan? Van ami kimaradt az előrejelzésből?

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s