A tanulás körülvesz

Vannak olyan vállalkozások a világon, akiket lehet szeretni vagy nem szeretni, de nem lehet figyelmen kívül hagyni őket. Ilyen a Microsoft, az Apple vagy a Google az informatikában, a BMW, az Audi vagy a Toyota az autóiparban és ilyen a Kineo is az e-learning világában. Speciel nem sok rosszat hallottam még rólunk, de hogy figyelni kell rájuk az kétségtelen. Nem szégyen az okosabbtól, tapasztaltabbtól tanulni!

A Kineo nemrégiben közzétette a 2014-es évre vonatkozó előrejelzéseit tartalmazó riportját, melynek címe “Learning at the speed of need”.

Fontosnak tartom, hogy képesek legyünk nyitottan közelíteni a digitális oktatáshoz, tanulni a “nagyoktól”, ezért ma elindítom a Kineo jelentést feldolgozó 10 részes blogposzt-sorozatot, melyben feldolgozom a 10 kulcsfontosságú kihívást, amelyre fel kell készülniük a digitális oktatásban tevékenykedőknek a Kineo szerint.

Kezdjük is el! Bevezetés…

bigstock-Business-technologies-today-40280734

A Kineo minden évben “elbeszélget” a világ vezető L&D szakétőivel, s ezt tette idén is. A beszélgetések során körvonalazódott az egyik legfontosabb tendencia, amelyet a “Learning at the speed of need” kifejezéssel írtak le. Ez valami olyasmit takar, hogy a tanulás áthatja a mindennapokat, mindehol ott van, sohasem ér véget, körülveszi az embert. A tanuás egyre inkább az együttműködésen, folytonosságon, kapcsolatokon és közösségeken alapul.

A mindent átható tanulás koncepciója szerint a tanulást ma már nem lehet azonosítani azzal, ami egy oktatásmenedzsment rendszer keretei között történik vagy szimplán azzal, hogy olvassunk szakkönyveket vagy iratkozzunk be egy formális kurzusra, mert a tanulás ma már folyamatosan jelen van a mindennapi tevékenységeink során. Mondhatnánk azt is, hogy bár nem vettük észre de csak eljött az élethosszig tartó tanulás kora?!

Akár igen akár nem, azt nehéz megcáfolni, hogy az informális tanulás számos formában történik az ember mindennapi életében, s a digitális eszközök segítségével ha még nem is menedzselhető vagy mérhető, de mindenképpen jobban észlelhető mint eddig bármikor.

bigstock-Father-and-children-using-elec-17012465

Ma már a tanulók egyre inkább proaktívak, nem várják a sült galambot, hogy majd a tanár a tudást beleönti a fejükbe, hanem a technológiát felhasználva maguk mennek a tudás után, felfedezik, értelmezik, újraformálják, értékelik az ismereteket.

A munkahelyeken a tanulás az alkalmazkodóképesség egyik legfontosabb összetevője, napi szinten van szükségük a tanulási képességekre a munkavállalóknak a problémák azonosítása és megoldása során, a kritikus gondolkodás előhívása érdekében és más olyan fontos készségek gyakorlásához mint az értő figyelem, a kísérletezés új megoldásokkal, a mentorálás, a coaching, a visszajelzés vagy a szövegezés.

A különböző technológiai megoldások nagy segítséget nyújtanak a munkavállalóknak abban, hogy kialakíthassák sajátos informális tanulási rendszerüket. Az e-könyvek, az önállóan feldolgozható tananyagok, az oktatóvideók, a blogok, wikik, webináriumok használata együttesen teszi lehetővé az elképesztő tempóben érkező új ismeretek gyűjtését, rendszerezését, befogadását, átalakítását. A szociális hálózatok segítségével pedig lehetőségünk nyílik az információk, ismeretek, közös értelmezésére, szakmai viták lefolytatására és a tartalom szubjektív és közösségi értékelésére is.

bigstock-Senior-doctor-using-his-tablet-31844870

Mindezek a folyamatok komoly kihívások elé állítják a képzésért és fejlesztésért felelős egységeket a vállalatoknál. Kihívást jelent, hogy hogyan lehetséges ebben a központilag kontrollálhatatlan kaotikus környezetben zajló tanulás esetében biztosítani a minőséget, az egységességet? Szorítsák-e mindenképpen korlátok közé a folyamatokat s ezáltal jobban kézben tartva a kimenetet könnyebben átlátható és megjósolható eredménnyel dolgozhatnak? Vagy engedjenek a káosznak és virágozzék száz virág, azzal a kockázattal, hogy nem tudhatják mi jön majd ki a cső végén, de bíznak benne, hogy a sok-sok segítség amit adtak a tanulók számára meghozza a gyümölcsét?

A legfőbb kérdés, hogy lehetséges-e olyan módon biztosítani strukturált, skálázható megoldásokat, hogy az nagyfokú szabadságot biztosítson a tanulók számára a tanulás testre szabhatóságát és az együttműködést tekintve?! Hogy lehetséges-e nyomon követni, előírni, igazolni a tanulást ilyen technikailag komplex és heterogén közegben?

Nem lesz könnyű feladat…

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s