Mindenki legyen Skála Kópé!

skalakopeTalán még sokan emlékszünk a 80-as évek hazai reklámvilágából a Skála áruház kedves kis figurájára, akinek a szíve mindig a vásárlóké. Igen ő az, a Skála Kópé. Jogosan merül fel a kérdés, hogy hogyan kerül egy online tanulással foglalkozó blogra Skála Kópé? Nos kis türelmet, máris kifejtem milyen “bugyuta szójáték” mentén jött elő a kis kópé 🙂

Mostanában egyre többet kerül elő az online oktatással kapcsolatos beszélgetéseink során, hogy “de hát csomó mindent nem lehet tanítani online”, meg egyébként is jó dolog ez az online oktatás, de “hogy lehet ebből megélni?” “Érdemes a kicsi magyar piacra sok pénzért/sok munkával fejleszteni?”

Nos nem csigázlak tovább, amiről a beszélgetések a kérdések elhangzása után folynak az az, hogy lehetséges-e az tanításban hatékonyan SKÁLÁZNI az képzési tevékenységeket?

(Bocs, a vacak szóviccért…)

Skálázás alatt itt természetesen teljesítménynövelést értünk, tehát a kérdés az, hogy a képző teljesítményének növelése informatikai és kommunikációs eszközökkel megvalósítható-e?

Igen, valójában az online oktatási módszerek legnagyobb hatékonyságnövelő ereje a tudásátadás skálázhatóságában rejlik. Ahhoz, hogy eldönthessük, hogy egy képzés hatékonyabbá tehető-e skálázással részletesen meg kell vizsgálni, hogy a tudás amit át kívánunk adni, sztenderdizálható-e? No itt szokott jönni csípőből a NEM válasz.

És ez egy nagyon fontos szempontból helyes is. A mai képzési struktúrákkal szembeni egyik legfontosabb ellenérv az, hogy minden tanuló különböző, mindenki másként fogadja be az ismereteket, rossz a “one-size-fits-all” (mindenkinek ugyanazt, ugyanúgy) megközelítés. Ha vannak is – mert kellenek a központi? tantervek, képzési programtervek, stb. – akkor is a képzőnek a lehető legnagyobb szabadságot kell adni az adaptációhoz. Jogos, maximálisan egyetértek! Csakhogy….

Csakhogy nem terem minden sarkon egy Öveges professzor, egy Rubik Ernő, vagy egy Ken Robinson. Mégis, a technológia segítségével sokak számára lehetővé vált a “találkozás” az említett nagyágyúk szellemével, mert a technológia skálázhatóvá tette a tevékenységüket. Öveges professzort a TV repítette, Rubik Ernőt a rubik kocka és a körülötte lévő médiaérdeklődés tette ismertté, míg Sir Ken Robinson a TED és az internet szárnyain vált ikonná.


Visszatérve a tudásátadás sztenderdizálásának problémájához azt láthatjuk, hogy ez egy nagyon nehéz feladat. Mert hogyan is lehet úgy szetenderdizálni valamint, hogy közben egyéniesíteni akarunk? Ez lehetetlen? NEM, és egy érdekes példát hozok ehhez. Ez pedig a Google és az Adwords, a Google reklám szolgáltatása. Ez arról híres, hogy nagyon-nagyon jól (a hagyományos médiatermékeknél sokkal jobban) tud célzottan megjeleníteni reklámot a felhasználó számámra. Azaz leginkább olyan hirdetéseket jelenít meg a felhasználó számára, ami az internetezési (tartalomfogyasztásai) szokásainak elemzése alapján releváns lehet neki. És mindezt képes sokkal olcsóbban megtenni, mint a hagyományos médiatermékekben lehet. A Google Adwords egy szoftver, tehát egy sztenderdizált eszköz, mégis képes egyéniesítetten reklámozni. Nos erre képes a technológia, tömegesítve egyéniesíteni.

2011-11_googleadwords1

Az online oktatás sikerének kulcsa, hogy a képző (képzési szolgáltató) a technológiát okosan felhasználva, komoly, mindenre kiterjedő tervezéssel, a célcsoportról a lehető legtöbb adattal, információval rendelkezve képes-e olyan “terméket” fejleszteni – azaz sztenderdizálni -, amely megadja a jelenleginél sokkal erősebb egyéniesítés lehetőségét, a jelenleginél sokkal kisebb költség mellett – azaz tömegesítéssel alacsonyan tartani fajlagos költséget.

És még pár szót a költségekről… Az eLearningre ma a piacon a megrendelők többsége a “jóárasított képzés” megoldásaként tekint. Hogy miért az talán egy másik blogbejegyzésben kifejtem majd, de sajnos az „olcsó húsnak híg a leve” helyzet elég gyakran tárul e megrendelők elé. A jó digitális oktatási megoldások általában nagyobb befektetést igényeltek, így ezeket nagyvállalatok engedhették meg maguknak. Egy-egy ilyen program azonban a fajlagos költségek miatt nem a költséghatékony, hanem inkább az exkluzív kategóriába esett. Ennek oka, hogy nem volt elég nagy a célcsoport, hiszen egy vállalatnál ritkán dolgoznak több ezeren olyanok, akiknek ugyanarra a képzésre lenne szükségük.

logo2Ma már sokkal kisebb költségek mellett lehetséges minőségi digitális oktatási programokat fejleszteni és bizony magyarországon is van olyan példa (EasyMaths), ami több tízezer felhasználónak képes biztosítani az alacsony árat és a majdnem (70-80%-ig) tökéletes megoldást. A maradék 20-30%-ra ha tényleg szükség van, ahhoz tényleg egy jó tanár kell.

Mindezeket figyelembe véve én úgy gondolom, azok az oktatók/képzők (akár intézmény, akár vállalkozás, akár magánzó) lehetnek sikeresek a digitális világban, akik megtanulják, hogyan lehet skálázni a technológia segítségével mindazt, amit ők tudnak adni, annak érdekében, hogy így ezreket érjenek el, ezrekért (nem tíz- vagy százezrekért). Az utolsó 20-30 métert a 100-ból meg akinek kell, már személyesen segítik majd.

Na, ők lesznek az online oktatás igazi Skála Kópéi! 🙂

Koltányi Gergely
Learnovator

Reklámok

Mindenki legyen Skála Kópé!” bejegyzéshez egy hozzászólás

  1. Visszajelzés: Skálázz hatékonyan! - Magyar Virtuális Egyetemi Hálózat

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s